« Tillbaka

Våra villkor

Offert

Stenart offerter gäller i 30 dagar.

Förhandsofferten är en preliminär offert. Efter kontrollmätning på plats så revideras offerten i enlighet med de verkliga måtten.

Beställningsbekräftelse

Efter utförd kontrollmätning på plats hos er skickar vi en ny offert efter de faktiska måtten för godkännande. Vi skickar även med en produktionsritning så att ni får en bra bild av placeringar av håltagningar samt ser hur skivorna ser ut.

Godkännandet sker med fördel via epost.

Prover

Våra säljare har varuprover och produktexempel som visar produktens egenskaper, färg samt stenytans utseende efter bearbetning. Eftersom natursten kan variera i färg och mönster, kan det finnas skillnader vad det gäller färg, mönster och struktur mellan provet och just din bänkskiva.

I Carrara marmor kan det finnas små luftbubblor, de ser ut som ljusa prickar eller små, små hål i stenytan. Små prickar och hål som inte går att polera bort kan även finnas i graniten, där belysningen påverkar dess synlighet.

Ritningar och mätning

Det är väldigt bra om kunden kan skicka oss en köksritning eller enkel skiss när vi ska lämna offert. Efter godkänd preliminär offert så bokar vi in en tid för kontrollmätning. Normalt så har vi möjlighet att komma och mäta hos er redan efter 2-5 dagar. När vi kommer för att mäta måste köket stå väl förankrat och inga förändringar får ske efter mätningstillfället. Detta gäller passbitar och justeringar i höjd och sidled etc. Om köket inte skulle vara klart för mätning när vi kommer måste vi debitera en avgift.

Exakthet i behandlingsteknik

Följande små avvikelser är tillåtna och accepterade vid behandling av stenskivor:

Dessa avvikelser gäller i fall möbelstommar är rätt monterade och väggar/golv raka.

Avvikelser kan bli större om väggar inte är raka eller möbelstommar är undermåligt monterade.

FAQ - Toleranser för naturstensbeställning

Observera att sten är ett material som bildats av naturen och kan därför inte strikt jämföras med uppvisat prov. Det kommer alltid att förekomma mer eller mindre variationer och dessa kan inte leda till reklamationer.

Vanligt förekommande variationer i natursten som måste accepteras:

Betalningsvillkor

Betalvillkor är 50% vid beställning och 50% inom 5 dagar efter montering.

Transport och leveranstider

En ungefärlig leveranstid anges vid beställningen. Den normala leveranstiden är inom 10-15 arbetsdagar. Leveranstiden kan påverkas av våra leverantörer och underleverantörer. Med försening menas att vi inte kan leverera beställningen. Om kunden inte kan ta emot leveransen betraktas det inte som en försening. Om sen leverans påverkar övriga hantverkarnas bokade tider är Stenart inte skyldig att kompensera detta. Försenas leveransen mer än 4 veckor är kunden berättigad till ersättning om 10% av beställningens värde. Reglerna om ersättning gäller inte i fall vi redan vid beställningstillfället meddelat en längre leveranstid. Till exempel på grund av val av ett stenmaterial vi inte har i lager.

Ångerrätt

Ångerrätten gäller inte vid köp av våra produkter eftersom våra bänkskivor och andra stenprodukter är specialtillverkade efter konsumentens önskemål och har en tydlig personlig prägel. Vid en skriftlig kontrakt mellan köparen och säljaren som anser retur av beställda varor betalar köparen returfrakten om inget annat är överenskommet.

Reklamation och garanti

För köp mellan Stenart och konsument gäller konsumentköplagen (KKöpL, 1990:932) och vad som föreskrivs i Allmänna villkor. Dessa villkor ersätter samtliga överenskommelser mellan parterna muntliga såväl som skriftliga.

Köp mellan Stenart och näringsidkare gäller köplagen (KöpL 1990:931)

För att vår garanti ska gälla måste följande saker vara uppfyllda:

Vid tillverkningsfel kommer Stenart att stå för ev. reparationsåtgärd, kompensation eller ersättningsvara.

För reklamation gäller KKöpL.

Reklamation ska ske skriftligen till Stenart inom skälig tid.

Vi eftersträvar att i den mån det går att lösa problemet för kunden på ett sätt som för båda parter är lämpligt och möjligt.

I den mån reklamation sker utan rättslig grund äger Stenart rätt att debitera konsument/näringsidkare för kostnader som orsakas av reklamationen, exempelvis undersöknings- och transportkostnader.

Mallar & Mallningar

Om angivna förutsättningar inte är uppfyllda förbehåller vi oss rätten att avbryta arbetet. Eventuella merkostnader för detta debiteras kunden. Återbesök kostar minst 875 kr och max 2500 kr exkl. moms. Uppmätning kostar: 1100 kr.

Montering & Installation

I vår tjänst monteringstjänst ingår montering av bänkskivor och diskhoar.

VVS installationer eller El installationer ingår ej.

Följande punkter ingår ej i stenmontering

Om angivna förutsättningar inte är uppfyllda förbehåller vi oss rätten att avbryta arbetet. Eventuella merkostnader för detta debiteras kunden. Återbesök kostar minst 975:- kr och max 2500:- kr exkl. moms.

Övriga observationer

Carrara marmor, övriga marmor, sandsten och kalksten är ömtåliga, de kan skadas av syra, vin, färgämne, högvärme mm och de kan lätt repas, blankpolerade marmor går inte att göra något åt men matt marmor kan man ibland slipa bort repan. Även svarta granit är delvis känsliga för vissa ämne, så kan ibland hända att man får fläckliknande märke av olika ämne, ibland försvinner de av sig själv och ibland finns de kvar. Granit tål värme.

Kompositsten tål värme upp till ca 110 grader men i övrigt är komposit ett tålig material.

Tvist

Vid tvist skall denna avgöras i allmän domstol i Sverige med tillämpning av svensk lag.

Force Majeure

Vid oförutsedda, extraordinära händelser såsom brand, översvämning, elavbrott, försening av tåg, transportbåt eller andra transportmedel, importförbud, naturkatastrof, krig, driftstopp i verktyg/maskin mm som ej kan förutses gäller ej dessa leveransvillkor.

« Tillbaka